نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه سمنان

2 عضو هیات علمی/ دانشگاه مازندران

3 سمنان، خیابان فتح المبین، خ شکوفه دوم، پلاک 50

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین راه‌رفتن با محرک موزون شنیداری بر تعادل ایستا و پویای نابینایان بود. روش تحقیق حاضر نیمه تجربی و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. در این مطالعه 20 نوجوان نابینای مادرزاد به روش داوطلبانه و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به‌مدت 18 جلسه و هر جلسه 20 دقیقه به تمرین با دستورالعمل توجه بیرونی با استفاده از محرک موزون شنیداری پرداخت. تعادل ایستا و پویا با استفاده از دستگاه فوت اسکن، قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش پارامتریک کوواریانس و روش ناپارامتریک بوت استرپ در سطح معناداری 05/0 انجام گردید. نتایج بین پیش و پس‌آزمون سطح مرکز فشار (629/0=P) و مسافت مرکز فشار (613/0=P) جهت تعیین تعادل ایستا و دامنه مرکز فشار در مسیر قدامی-خلفی (063/0=P) و مسیر داخلی-خارجی (P=0/428) جهت تعیین تعادل پویا درگروه‌ها، تفاوت معناداری را نشان نداد. با این حال کاهش در نمرات سطح و مسافت مرکز فشار و افزایش در نمرات دامنه‌ی مرکز فشار در دو مسیر ‌قدامی-‌خلفی و داخلی-خارجی به‌ترتیب حاکی از بهبود تعادل ایستا و پویای افراد در گروه تجربی بود. این نتایج نشان می‌دهد که شاید بتوان از این گونه مداخلات در بهبود تعادل نابینایان استفاده کرد. بااین حال برای حمایت از این گونه مداخلات نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of walking training with the rhythmic auditory stimulation on the balance of Blinds

نویسندگان [English]

  • fahimeh hasanzadeh 1
  • Mozhgan Memarmoghaddam 2
  • Behrouz Golmohammadi 3

1 Semnan university

2 Faculty Member / University of Mazandaran

3 سمنان، خیابان فتح المبین، خ شکوفه دوم، پلاک 50

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of walking training with the auditory rhythmic stimulation on the static and dynamic balance of blinds. The current research method is semi-experimental and practical in terms of purpose. In this study, 20 congenitally blind adolescents were selected voluntarily and based on the inclusion criteria and randomly divided into two control and experimental groups. The experimental group practiced for 18 sessions, each session lasting 20 minutes, with external attention instructions using auditory rhythmic stimuli. Static and dynamic balance was evaluated using foot scan before and after the intervention. Data analysis was done using parametric covariance method and non-parametric bootstrap method at a significance level of 0.05. Results between the pre- and post-test of the center of pressure surface (P=0.629) and the distance of the center of pressure (P=0.613) to determine the static balance and the range of the center of pressure in the anterior-posterior path (P=0.063) and the internal path- External (P=0.428) didn't show a significant difference to determine the dynamic balance in groups. However, the decrease in the number of surface and distance of the center of pressure and increase in the number of the range of center pressure in the two anterior-posterior and internal-external directions, respectively, indicated the improvement of the static and dynamic balance of the people in the experimental group. Results show that such interventions can be used to improve the balance of the blind. However, to support such interventions, more studies are needed in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Balance
  • Attention
  • Rhythmic auditory stimulation
  • Blindness