نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه توانبخشی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 گروه توانبخشی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

عوامل خطرزای آسیب‌ مانند ضعف تعادل، نقص در عملکرد حرکتی باعث شناسایی دانش آموزان مستعد آسیب می گردد و با انجام تمرینات مناسب می توان خطر آسیب را کاهش داد. هدف از مطالعه‌ی حاضر تعیین اثربخشی تمرینات عملکردی بر تعادل پویای اندام فوقانی و تحتانی و نمره‌ آزمون غربالگری حرکات عملکردی (FMS) دانش‌آموزان مستعد آسیب بود. در این مطالعه‌ی نیمه تجربی، تعداد 60 نفر از دانش‌آموزان 13-10 ساله با نمره‌ی کمتر از 14 در آزمون غربالگری حرکات عملکردی (مستعد آسیب)، به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی (تمرینات عملکردی) قرار گرفتند. گروه تجربی به انجام 8 هفته تمرینات عملکردی پرداخت و گروه کنترل در این مدت به روتین معمولی زندگی خود ادامه داد. عملکرد حرکتی و تعادل اندام تحتانی و فوقانی به ترتیب با آزمون‌های غربالگری حرکات عملکردی و آزمون تعادل Y، در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی گردید. نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون آنالیز کوواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شد (p0/05). نتایج آزمون کوواریانس نشان داد، پس از کنترل اثر پیش‌آزمون، در پس‌آزمون نتایج آزمون غربالگری حرکات عملکردی و تعادل پویای پا و دست برتر (در هر سه جهت)، بین دو گروه اختلاف معناداری وجود دارد (001/0>p). با توجه به نتایج بدست آمده، استفاده از تمرینات عملکردی جهت بهبود عملکرد حرکتی و تعادل پویای اندام تحتانی و فوقانی با هدف کاهش خطر بروز آسیب در دانش‌آموزان مستعد آسیب پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of functional exercises on the dynamic balance of the lower and upper limbs and the FMS test score of students prone to injury

نویسندگان [English]

  • Ali Yalfani 1
  • Bahman Agha Mohammadi 2
  • Zahra Raeisi 3

1 Professor, Department of Sport Rehabilitation,, Faculty of Sport Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

2 Department of Sport Rehabilitation, Faculty of Sport Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

3 Department of Sports Injuries and Corrective Exercises, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran

چکیده [English]

Injury risk factors such as poor balance and motor function defects can identify students prone to injury, and the risk of injury can be reduced by performing appropriate exercises. The present study aimed to assess the impact of functional exercises on the functional movement screening (FMS) test score and dynamic balance of lower and upper limbs in injury-prone students. In this semi-experimental study, 60 students ages (10-13) with a score of less than 14 on the FMS test susceptible to injury were randomly divided into two groups: a control group and an experimental group. The experimental group engaged in functional exercises for eight weeks, while the control group maintained regular daily routines. The participants' movement performance and balance of the lower and upper limbs were assessed using FMS tests and the Y balance test before and after the 8-week period. The results were analyzed using an analysis of covariance test in SPSS software version 26 (p<0.05). The results of the covariance test showed that, after controlling for the effect of the pre-test, there was a significant difference between the two groups in the post-test results of the FMS test and the dynamic balance of the dominant leg and hand (in all three directions) (p<0.001). Based on these results, it is recommended that functional exercises be incorporated to enhance motor function and dynamic balance of the lower and upper limbs, aiming to reduce the risk of injury in students prone to injury.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Balance
  • Sports injury
  • FMS test
  • Functional exercises